Skip to main content
Izvēlētās birkas:

Instrukcija pedagogiem “Domā, pirms notici”

Instrukcija pedagogiem kā izmantot prezentāciju “Domā pirms notici”,  kas vērsta uz kritiskās domāšanas pilnveidi, faktu un viedokļu atpazīšanu, informācijas izvērtēšanu tiešsaistē.

Tēma: Kritiskā domāšana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2022

Instrukcija pedagogiem “Šī nodarbība izraisīs sensāciju”

Instrukcija pedagogiem “Šī nodarbība izraisīs SENSĀCIJU!” – veltīta klikšķu virsrakstu iepazīšanai, mācot izprast to veidošanas mērķi, biežāk izmantotos paņēmienus.

 

Tēma: Kritiskā domāšana

Autors: Latvijas Drošāka interneta centrs

Gads: 2022

Mācību stundu plānu un uzdevumu krājums “Esi medijpratīgs!”

Medijpratības mācību stundu plānu un uzdevumu krājums “Esi medijpratīgs!” ir veidots IREX Baltijas Medijpratības programmas Latvijas Universitātē ietvaros. Tā autori ir LU SZF mācībspēki un maģistrantūras studenti, redaktore Dr.sc.comm. Klinta Ločmele, konsultante – Zanda Rubene, profesore Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē. Elektroniskā grāmatā apkopoti 16 oriģināli veidoti medijpratībā izglītojoši mācību stundu un uzdevumu plāni 7.-9. klases un 10.-12. klases skolēniem valodu, tehnoloģiju, kultūras un pašizpausmes mākslā un dabaszinību mācību jomās, taču saturu var adaptēt un pielāgot pēc nepieciešamības.

Krājuma sākumā iekļauti stundu plāni izpratnes veicināšanai par žurnālistiku kā informācijas vākšanas un sagatavošanas procesu un mediju piedāvātajām interpretācijām par vienu un to pašu notikumu. Ņemot vērā  jauniešu intensīvo sociālo mediju patēriņu, īpaša vērība veltīta dažādiem sociālo mediju lietošanas jautājumiem – valodai, kāda tiek izmantota sociālajos medijos, sociālo mediju saturu veidotāju – influenceru – ierakstu un video izvērtēšanai, digitālajam nospiedumam un digitālajam stresam,  izpratnei par realitātes un sociālajos medijos atainotās realitātes atšķirību un prasmei diplomātiski un atbildīgi risināt dažādas sadzīviskas situācijas, kas var rasties nepārdomāta sociālo mediju lietojuma dēļ.

Trešā nodaļa veltīta dažādiem informācijas formātiem un riskiem: finanšu krāpniekiem telefonā, nepieciešamībai rūpīgi izvērtēt diagrammas un skaitļus, pārliecināšanas paņēmieniem reklāmās. Aplūkots arī salīdzinoši jauns fenomens – dziļviltojumi (deepfakes). Šajā nodaļā iekļautās mācību stundas rosina arī apzināties vārda brīvības robežas, rakstot interneta komentārus, atpazīt naida runu un stereotipus medijos. Noslēgumā piedāvājam ar tematu par vēstures inscenējumiem kā padomju propagandas formu, lai varam vieglāk atpazīt propagandas vēstījumus mūsdienās.

Tēma: Mācību un uzdevumu plāni medijpratībā skolēniem

Autors: Latvijas Universitāte Sociālo zinātņu fakultāte

Gads: 2022

Very Verified materiāli jauktā tipa mācībām skolotājiem un medijpratības treneriem

Ja esat skolotājs vai medijpratības treneris un vēlaties izmantot Very Verified mācību procesā, mēs ar prieku varam piedāvāt IREX Baltijas Medijpratības programmas izstrādātos plānus deviņām nodarbībām. Materiālus var lietot pēc saviem ieskatiem un bez maksas, taču mēs labprāt uzzinātu, kam tie bijuši noderīgi. Uzrakstiet mums – info@veryverfied.eu!

Pieejamas prezentācijas, stundu plāni ar instrukcijām un darba lapas par tādiem tematiem kā satra veidi meidjos, fakti un viedokļi, emociju nozīme, tradicionāli mediji un to īpašnieki, žurnālistu ētika, preses brīvība, kognitīvās noslieces, reklāma, sociālo mediju algortimi, manipulatīvs saturs, informācijas pārbaude, dziļviltojumi, lētviltojumi, boti, troļļi, viltus eksperti, naida runa un citas aizraujošas un aktuālas tēmas.

Tēma: Mediji, informācijas pārbaude

Autors: IREX

Gads: 2022

Seminārs “Sākumpunkts medijpratībai – materiāli un metodes darbam ar bērniem un jauniešiem”

Ar mērķi informēt skolu bibliotekārus, publisko bibliotēku darbiniekus un citus interesentus par praktiskiem medijpratības materiāliem un metodēm darbam ar bērniem un jauniešiem, 27. oktobrī aizvadīts Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bibliotēku attīstības centra (LNB BAC) rīkotais tīmekļseminārs “Sākumpunkts medijpratībai – materiāli un metodes darbam ar bērniem un jauniešiem”. Tiešsaistē publicēts semināra ieraksts un lektoru prezentācijas.

Semināra gaitā medijpratības ekspertes IREX Baltijas Medijpratības programmas Latvijas Universitātē vadītājas Klintas Ločmeles vadībā skolu bibliotekāri, pedagogi un citi interesenti iepazina universitātē tapušo stundu plānu “Esi medijpratīgs!”, Diāna Kraiņeva, Baltijas Mediju izcilības centra padomniece medijpratības jautājumos, pastāstīja par vairākiem vērtīgiem medijpratības projektiem, kas tapuši sadarbībā ar sabiedriskajiem medijiem, bet Drossinternets.lv izglītības darba vadītāja Liene Valdmane pastāstīja par līdz šim mazāk pārrunātu tematu – medijpratību pašiem mazākajiem. Semināru noslēdza skolu bibliotekāru pieredzes un iedvesmas stāsti – Rīgas 85. pamatskolas bibliotekāres Andas Zariņas ieskats radošu medijpratības nodarbību vadīšanā, kā arī LNB BAC nozares speciālistes darbā ar bērniem un jauniešiem Madaras Freivaldes veiktais apkopojums par skolu bibliotekāru pieredzi, kas aprakstīta gada sākumā veiktā aptaujā.

Semināru moderēja LNB BAC medijpratības nozares eksperts Emīls Rotgalvis. Tiešsaistē semināram pieslēdzās 325 klausītāji, tostarp 90 skolu bibliotekāri. Seminārs tika organizēts ar Kultūras ministrijas atbalstu.

Tēma: Bibliotēkas; Skolas; Bērni un jaunieši

Autors: Latvijas Nacionālā bibliotēka

Gads: 2022

Ekrānmediji kā reālu attiecību aizvietotāji bērnībā

UDHS apvienības ģenerālsekretārs, Starptautiskās sociālo darbinieku federācijas reprezents ANO, filozofijas doktors Paskāls Rudins,  izvērtējot plašu materiālu par audiovizuālo mediju ietekmi uz augoša cilvēka psihi, nonāk pie secinājuma, ka agrīna vecuma bērna piesaiste elektroniskajiem medijiem apdraud viņa spējas vēlāk veiksmīgi strādāt ar jaunajām tehnoloģijām. Ja agrā bērnībā nav dota iespēja sevi daudzveidīgi iepazīt reālā dzīvē, tiek traucēta normāla smadzeņu attīstība. Bērns pēc iespējas ilgāk ir jāattur no virtuālās pasaules, lai kā pieaugušais dzīvē varētu veiksmīgi tikt galā ar visiem izaicinājumiem. Referāts pieejams arī oriģinālvalodā.

Tēma: Kritiska attieksme pret ekrānmediju lietošanu bērnībā

Autors: Paskāls Rudins

Gads: 2019