Skip to main content
Izvēlētās birkas:

Rokasgrāmata medijpratības spēlei “Izlauzies no sociālo mediju džungļiem”

Digitāla medijpratības izlaušanās spēle piedāvā iespēju izklaidējošā veidā pārbaudīt un vairot savas zināšanas sociālo mediju satura izvērtēšanā. To var spēlēt gan individuāls dalībnieks, gan vairāki dalībnieki kā viena komanda. Lai gan nosaukums aicina izlauzties no sociālo mediju džungļiem, dalībniekiem nav nepieciešams pašiem savs sociālo mediju profils, jo spēles uzdevumi pārbauda kritisko domāšanu, vērību un citas prasmes, nevis zināšanas par konkrētiem sociālajiem medijiem. Dalībniekus sagaida trīs secīgi āķīgi uzdevumi ar situācijām, ar kurām var sastapties, lietojot populārākos sociālo medijus, tostarp, mākslīgā intelekta radīts saturs, krāpniecība interneta veikalos, uzticēšanās influenceru ierakstiem un citi. Svarīgi ir atrisināt visus spēles uzdevumus pēc iespējas ātrāk (sacensība par ātrāko rezultātu).

Tēma: Medijpratības spēle

Autors: Klinta Ločmele, Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2024

METODISKAIS MATERIĀLS “ROSINOŠIE TRENERI”

Rosinošie treneri” ir metodiskais materiāls medijpratības izpratnes veicināšanai. Metodiskais materiāls piedāvā ērtākās un radošākās metodes, ko var izmantot kritiskās domāšanas un medijpratības mācību procesā, lai tas būtu ne tikai efektīvs, bet arī aizraujošs, akcentējot, ka medijpratība nav tikai zināšanu kopums, bet gan prasme, kas jāpilnveido visa mūža garumā. Metodiskajā materiālā tiek izmantotas metodes, kurās iesaistās gan skolotāji, gan skolēni. Šis materiāls var kļūt par lielisku papildinājumu lekcijām un treniņiem jebkurā tēmā, neatkarīgi no tā, vai materiāli tiek izmantoti mācību procesā ar jauniešiem, bērniem vai vecāka gadagājuma cilvēkiem.

Autors: Biedrība "NewEast", Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2024

Pētījums “Somijas pieredze mediju izglītībā un medijpratībā”

Šis ziņojums apkopo galvenos atzinumus par Somijas pieredzi mediju izglītībā un medijpratībā, kā arī piedāvā rekomendācijas, lai veicinātu Latvijas sabiedrības izglītību mediju jomā, kā arī noturību pret izaicinājumiem informācijas jomā.

Pētījums ir daļa no projekta “Medijpratības nozares izvērtējums, politikas rekomendācijas un integrācijas izglītības sistēmā”, ko ievieš Baltijas Mediju izcilības centrs sadarbībā ar Rīgas Juridisko augstskolu un Cilvēktiesību akadēmiju (Norvēģijā). Finansiāli to atbalsta Norvēģija, Islande un Lihtenšteina EEZ granta un Aktīvo iedzīvotāju fonda ietvaros.

Tēma: Somijas pieredze mediju izglītībā un medijpratībā

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2023

With Media Literacy Towards Cognitive Resilience

Based on analysis conducted in six selected countries, this policy brief highlights current developments in the field of media literacy and suggests further developing of media literacy infrastructure to increase cognitive resilience and forms five prospects: media literacy as a matter of security and multi-field cooperation; media literacy in cognitive warfare – monitoring and alert system; media literacy actors as a collective cognitive immunity system; revising the role of the journalistic community; future oriented media literacy – complexity and connectivity.

This publication is co-sponsored by the North Atlantic Treaty Organisation. Its contents are the sole responsibility of the authors and do not necessarily reflect the views of the supporting institutions or their partners.

Tēma: Media Literacy

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2022

Report “Media Literacy Sector Mapping in Georgia, Latvia, Moldova and Ukraine”

In 2021 the BCME in cooperation with Media Development Foundation (Georgia), Independent Journalism Centre (Moldova) and with the Ukrainian Media and Communication Institute (Ukraine) carried out research project entitled “Media Literacy Sector Mapping in Georgia, Latvia, Moldova and Ukraine”.

The four country reports and the General Overview and Recommendations paper (which is based on country repots) are focusing on actors, audiences and activities. Given the dynamics of developing the media literacy sphere, the research team focused on a set of country specific recom­mendations in the following dimensions: cross-sectoral cooperation and networking; evaluation of media literacy activities; sustainability and funding; media involvement.

This publication was produced with the financial support of the Black Sea Trust, a Project of the German Marshall Fund of the United States; the British Foreign, Commonwealth and Development Office; the Ministry of Foreign Affairs of Latvia and the European Union. Its contents are the sole responsibility of the BCME and do not necessarily reflect the views of the supporting institutions or their partners.

Tēma: Algoritmi

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2021

«Pilna doma» mācību materiāli

Projektā “Pilna doma” ir tapuši daudzi materiāli, kurus var izmantot, runājot ar skolēniem par mediju pratību un kritisku domāšanu. Lai palīdzētu veidot šādas stundas, skolotājiem ir pieejams arī mediju pratības nodarbības plāns un arī darba uzdevums.

Tēma: Mācību materiāli

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs, British Council Latvia

Gads: 2021

Medijpratības tests: Iejūties žurnālista ādā

Ikviens no mums ir ne tikai mediju lietotājs, bet arī to satura veidotājs. Dezinformāciju mūsdienās var izplatīt pat ar īsāko ierakstu vai vienas bildes publicēšanu kādā no sociālajiem tīkliem. Šajā testā piedāvājam tev iejusties žurnālista lomā. Pārbaudi, cik labi spēj atlasīt uzticamu un kvalitatīvu informāciju pirms nodot to tālāk plašākai auditorijai.

Tēma: Dezinformācija

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2020

Medijpratības tests: Dalīsies vai nē?

Dzirdot vārdu medijpratība, daudziem pirmā asociācija ir – viltus ziņas. Taču pasaulē reti kas ir balts vai melns. Uzmanības piesaistīšanai un vēlamā vēstījuma nodošanai tiek izmantoti visdažādākie paņēmieni – skandalozi virsraksti pie it kā patiesām ziņām, neatbilstoši video un tendenciozi atlasītas bildes, pārspīlējumi un baumu izplatīšana, nepamatoti izceltas detaļas vai, gluži otrādi, apzināti noklusēti fakti. Ziņas par neuzticamām padara gan paviršība, gan apzināta rīcība. Ar sociālo tīklu un citu mediju palīdzību var viegli iebiedēt, izsmiet, sēt naidu, vairot stereotipus, popularizēt pseidozinātni, slēpti reklamēt un citādi maldināt.

Tēma: Dezinformācija

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2020

Medijpratības tests: Uzticams informācijas avots

To, cik ticama ir ziņa vai jebkurš cits mediju vēstījums, nosaka izmantotie avoti jeb tas, no kurienes nāk informācija. Nekritiski izvēloties avotus, ar informāciju viegli maldināt, dezinformēt vai iebiedēt. Testa uzdevums ir noskaidrot, vai tu spēj noteikt informācijas avotus un novērtēt, cik uzticami un nozīmīgi tie ir.

Tēma: Dezinformācija

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2020

Viltus vai reāli video?

Pieci.lv radio balsis Karmena Stepanova un Aleksis Vilciņš piedalās spēlē “Ticu – Neticu” un mēģina atšķirt viltus sociālo mediju video no patiesiem. Skaties, kā viņiem veiksies – vai tas izdosies? 3.epizode.

Tēma: Sociālie mediji

Autors: Baltijas Mediju izcilības centrs

Gads: 2019