Skip to main content
Izvēlētās birkas:

Kampaņa par “Celeb bait” 04.08.2023

Kampaņas mērķis ir aicināt izvairīties no klikšķināšanas uz krāpnieciskām reklāmām un celt sabiedrībā izpratnes un uzmanības līmeni, lai ziņotu par tām StratCom komandai un pašai Facebook platformai.

 

 

 

Tēma: Celeb bait

Autors: Valsts kanceleja

Gads: 2023

Valsts kancelejas ilgtermiņa projekts “Melns uz balta”

Lai veicinātu sabiedrības noturību pret dezinformāciju, Valsts kanceleja 2023. gada oktobrī uzsāka ilgtermiņa komunikācijas projektu “Melns uz balta” un atklāja vienotu platformu ziņošanai par dezinformācijas gadījumiem. Vietnē www.melnsuzbalta.lv vienuviet rodama aktuāla informācija par dezinformāciju, tās atpazīšanu, kā arī katra cilvēka ieteicamo rīcību, sastopoties ar manipulatīvām metodēm informatīvajā telpā.

Vienlaikus vietnē ir izveidota iespēja ziņot par dezinformāciju un cita veida manipulāciju gadījumiem, tādējādi visiem kopā – iedzīvotājiem un valsts pārvaldei – veidojot drošāku un uzticamāku informatīvo telpu Latvijā.

Projekta ietvaros izveidota podkāstu jeb raidierakstu sērija “Melns uz balta”, kas sniedz klausītājiem zināšanas par biežāk lietotajām manipulācijas metodēm, kā tās pazīt, kā vērsties pret tām un kur meklēt palīdzību, ja vēlas ziņot par aizdomīgām darbībām sociālo mediju platformās. Epizodes tiek publicētas reizi nedēļā, un tās var atrast projekta tīmekļvietnē, kā arī YouTube, Spotify un citās populārākajās satura straumēšanas vietnēs.

Līdzās raidierakstiem projekta tīmekļvietnē pieejama rokasgrāmata cīņai pret dezinformāciju, raksti par aktualitātēm, kā arī pamācību video sērija “Melu mednieki” ar Montu Zaumani no populārā Instagram profila @montatalkssecurity. Jebkurš var nākt valstij palīgā aizsargāt informatīvo telpu, nostiprinot savas prasmes manipulāciju atpazīšanā un ziņojot Valsts kancelejas stratēģiskās komunikācijas komandai par aizdomīgu informāciju.

Projekta “Melns uz balta” aktīvais komunikācijas posms ilgst no 2023. gada 26. oktobra līdz 15. decembrim, un uzsvars šajā laikā ir uz digitālo komunikāciju, tostarp sociālajajiem medijiem InstagramFacebookYoutube. Tomēr jaunu saturu izveidotajās vietnēs un kanālos Valsts kancelejas Stratēģiskās komunikācijas koordinācijas departaments publicēs arī pēc projekta aktīvā posma.

Tēma: Sabiedrības medijpratība un noturība pret dezinformāciju

Autors: Valsts kanceleja

Gads: 2023

HarmonySquare medijpratības spēle

2022. gada jūlijā latviešu valodā tika tulkota, pielāgota un popularizēta tiešsaistes spēle HarmonySquare, kuras mērķis ir sekmēt mērķauditorijas noturību pret politiskajām un informatīvās telpas manipulācijām.

Spēles adaptāciju un tulkojumu latviešu valodā izstrādājusi Valsts kanceleja. HarmonySquare ir tapusi ar ASV Valsts departamenta Globālās iesaistīšanās centra (GEC), Tēvzemes drošības departamenta atbalstu, sadarbojoties ar Kembridžas universitāti un DROG.

 

Vairāk par inokulāciju un šīs metodes efektivitāti izlasāms šeit.

Tēma: Medijpratības spēle

Autors: Valsts kanceleja

Gads: 2022

Rokasgrāmata pret dezinformāciju

2022. gada jūlijā Valsts kanceleja ir izdevusi “Rokasgrāmatu pret dezinformāciju: atpazīt un pretoties”. Rokasgrāmatas pamatā ir Visaptverošās valsts aizsardzības sistēmā ietvertā ideja, ka jebkurš publiskajā sektorā strādājošais var sniegt ieguldījumu, lai rūpētos par informatīvās telpas drošību un noturību. Tādēļ rokasgrāmatā ir ieteikumi pasākumiem gan individuālā, gan institūcijas līmenī, kā arī skaidrota valsts līmeņa pieeja stratēģiskās komunikācijas spēju attīstībai un informatīvās telpas drošības stiprināšanai. Lai arī galvenā izdevuma mērķauditorija ir valsts pārvaldes institūcijas un pašvaldības strādājošie, rokasgrāmatā ietvertās praktiskās zināšanas un ieteikumi būs noderīgi jebkuram Latvijas iedzīvotājam.

Tēma: Dezinformācija

Autors: Valsts kanceleja

Gads: 2022

GoViral medijpratības spēle

2021. gada oktobrī latviešu valodā tika tulkota, pielāgota un popularizēta tiešsaistes spēle GoViral, kas tapusi ar Kembridžas universitātes un Apvienotās Karalistes valdības atbalstu. Tās mērķis ir sekmēt mērķauditorijas (primāri – jauniešu no 15 gadiem un iedzīvotāju līdz 40 gadiem) izturētspēju pret Covid-19 dezinformāciju, balstoties uz priekšatspēkošanas teorijas pētījumiem.

Spēlējot spēli, ir iespējams izprast dezinformācijas veidošanas taktikas, savukārt plaši akadēmiskie pētījumi par “vakcīnas pret dezinformāciju” teoriju ir pierādījuši, ka cilvēku iepazīstināšana ar metodēm, ko izmanto viltus ziņu izplatīšanai sociālajos medijos, palielina to spēju identificēt un turpmāk ignorēt nepatiesu informāciju.

Vairāk par inokulāciju un šīs metodes efektivitāti izlasāms šeit.

Tēma: Medijpratības spēle

Autors: Valsts kanceleja

Gads: 2021